Thursday 6 June 2013

Stesen Kereta Api Tanjung Malim

Stesen keretapi Tanjung Malim merupakan sebuah stesen keretapi yang terletak di utara Tanjung Malim negeri Perak, Malaysia. Ia berada dikawasan yang strategik selain itu ia juga menyediakan perkhidmatan KTM Antarabandar dan Komuter.



Pandangan depan Stesen Kereta Api di Tanjung Malim

Stesen ini telah dibuka pada 1 Jun 2009, ia juga merupakan hentian terakhir dalam khidmat shuttle Rawang ke Tanjung Malim. Beberapa tahun dahulu ia adalah shuttle Rawang ke Kuala Kubu Bharu.

Laluan para penumpang setelah mendapatkan tiket

Berhampiran kawasan ini terdapat kemudahan jejantas tambahan yang digabungkan dengan jejantas untuk pengguna Komuter sahaja bagi pejalan kaki yang hanya mahu melintas landasan. Ciri - ciri keselamatan amant dititik beratkan kepada setiap penumpang dengan itu disetiap tempat terdapat beberapa orang pegawai yang memerhati kawasan.

Penumpang boleh membeli makanan ringan disini

Pelbagai jenis makanan yang dijual di kiosk yang berada di stesen yang berada didalam kawasan stesen. Masakan panas serta minuman juga boleh dibeli disini dan tidak perlu risau akan kebersihannya kerana ia berada dalam penjagaan yang baik.

Kawasan untuk membeli tiket

Ruang para penumpang menunggu kereta api

Laluan Kereta Api

Terdapat tiga batang landasan dengan tiga platform. Stesen ini juga menyediakan kemudahan asas untuk penumpang kurang upaya. Pintu masuknya di timur laut menghadap jalan cabang yang membawa ke arah barat ke pusat bandar Tanjung Malim.



Satu platform sisi dan satu platform merah stesen ini ditetapkan sebagai Platform 1 bersempadan dengan bangunan stesen utama di barat, untuk menaiki kereta api ke arah utara, Platform 2 di timur, untuk menaiki kereta api ke arah selatan, dan Platform 3.

Kawasan yang sangat bersih dan kemas.

Para penumpang yang telah sampai ke destinasi

Kebanyakkan para penduduk yang bekerja diluar kawasan Tanjung Malim mereka lebih gemar untuk menggunakan kereta api untuk pergi ke kerja. Ia lebih murah dan tidak perlu memikirkan suasana jalan yang sesak dipenuhi kerete. Jom Ke TANJUNG MALIM, Perak...Malaysia.. 






No comments:

Post a Comment